Mi a pszichológiai tanácsadás? (Móricz-Hadobás Lilla)

A tanácsadás célja, pszichológiailag egészséges személyeknek segíteni fejlődési és szituációs problémáik megoldásában.

A tanácsadás definíciója az Európai Tanácsadási Társaság megfogalmazása szerint: A tanácsadás: egy interaktív tanulási folyamat, amely az egymással szerződő tanácsadó(k) és a kliens(ek) között jön létre, legyenek azok egyének, családok, csoportok vagy intézmények, amely a szociális, kulturális, gazdasági és/vagy érzelmi kérdésekben holisztikus (biopszichoszociális) megközelítést alkalmaz.

A tanácsadási munka segít az önállóvá válásban a döntések, érzelmi problémák, konfliktusmegoldások és a munkába bevitt lelki helyzetek kezelésében (Bagdy, 2009). A folyamat során többek között, fejlődhet az egyén választási, döntési, probléma megoldási képessége, információt ad, támaszt nyújt, személyes hatékonyságot növel stb. Szükség van mind a tanácsadó, mind a kliens aktív részvételére. Nem az egészség-betegség dimenziójában gondolkodik.

A tanácsadás szó viszont kissé megtévesztő, mert ez a szó azt sugallhatja a kliens számára, hogy a tanácsadó döntést hoz a kliens helyett, ugyanakkor nem ez a dolga. A tanácsadó feladata, hogy az egyéneket a változások végrehajtásában segítse.

A tanácsadás alkalmas:

  • az egyéni életvezetési problémák megoldásához,
  • az életszerepek optimalizálásához, az emberi tanulás, kommunikáció, viselkedésváltozás, fejlődés elősegítéséhez;
  • a pályaválasztási és pályaváltási döntések támogatásában, a pályafejlődés támogatásában,
  • nevelési kérdésekben,
  • a különféle normatív és akcidentális életvezetési krízisek,
  • valamint a családi és párkapcsolati problémák megelőzésében és megoldásában;
  • megfelelő módszerekkel adekvát információk gyűjtésére a kliens szükségleteiről, képes interjúkkal, tesztekkel felmérni a kliens életstílusát, megküzdési képességét és stratégiáit, aktuális mentális állapotát,
  • és ezek alapján egy olyan mindkét fél által elfogadható, megvalósítható és releváns cél kitűzésére, megfelelő intervenciós lehetőségek kidolgozására és alkalmazására és olyan kritériumok megadására, amelyek segítségével a cél teljesülése lemérhető.

Mire nem alkalmas?

  • feltáró önismereti terápiára,
  • pszichopatológiai probléma kezelésére.

A tanácsadás folyamata:

A kezdeti szakaszban kialakítja a tanácsadó a klienssel a bizalmi kapcsolatot. Az első interjú során igyekszik tágabb képet nyerni a kliens múltbeli és jelenlegi környezetéről, kapcsolatairól, tapasztalatairól stb. A tanácsadó és a kliens közösen meghatározzák a tanácsadói fókuszt, amelyet a tanácsadói szerződésben rögzítenek. A tanácsadói szerződés tartalmazza az ülések számát, időtartamát, formáját, adatkezelési nyilatkozatot, titoktartási kötelezettséget stb. Majd elkezdődhet a munka szakasza. Ebben a szakaszban többféle intervenciós eszközzel (a kliens személyiségéhez illesztve) dolgozhatnak az ülések során a tanácsadói fókuszba helyezett probléma megoldásán. Intervenciós eszközök lehetnek tesztek, kérdőívek, motivációs interjú, diagnosztikai rajztesztek, egyéb feladatlapok, projektív eszközök (pl.: Dixit kártya) stb. A lezáró szakaszban visszatekintenek a kezdetekben meghatározott célra és értékelik annak sikerességét. Megvitatják az elért eredményeket, értékelik a közös munkát. A tanácsadó egy összefoglaló dokumentumban kivonatot készít az eset alakulásáról.

A közös munka folyamata:

A kliens jelentkezését követően az első alkalommal megkérem a klienst, hogy mondja el kissé részletesebben miért fordult pszichológushoz, milyen motivációval jelentkezett, milyen változást szeretne elérni. Majd ezt követően átbeszéljük a tanácsadói szerződés pontjait. Egy alkalom 50 perc heti egy vagy kétheti rendszereséggel. A következő alkalmon az első interjú során a tanácsadó információt gyűjt a kliens születési körülményeiről, nukleáris családjáról, gyermek és fiatalfelnőtt koráról, az esetlegesen előforduló krízis helyzetekről, pszichiátriai érintettségről és a kliens jelenéről. Miután közösen elfogadták a tanácsadói fókuszt a munka szakaszába lép a folyamat. A folyamat lezárásakor a tanácsadó egy rövid dokumentációban összefoglalja az eset alakulását, amit visszajelez a kliensnek. Egy folyamat lezárását követően lehetőség van új tanácsadói fókusz kijelölésével új szerződést kötni.